הקדמה |
דואל |
ניתן להניח שכל מי שקורא מדריך זה מכיר את גוגל, מאחר וגוגל הוא מנוע החיפוש הפופולארי ביותר בישראל ובעולם ובעל נפח החיפושים הגבוה ביותר ברשת. יותר מביליון אתרים רשומים במאגרי הנתונים שלו, המשרתים יותר מ -300 מיליון חיפושים מידי יום. גוגל מחזיק עשרות אלפי מחשבים הפזורים במספר אתרים סודיים בעולם. כמעט כל המידע הקיים באינטרנט מאוחסן על השרתים של גוגל. כל דף שמעולה לאינטרנט זוכה תוך זמן קצר לביקור של אחד העכבישים/רובוטים של גוגל, נסרק ונשמר בזיכרון של גוגל. על מנת לראות כיצד אותו דף סרוק בגוגל יש ללחוץ על המטמון בדף תוצאות החיפוש. באופן קצת מפתיע את העוצמה האדירה של גוגל לא מנהל מחשב על אחד מרכזי, אלא עשרות אלפי מחשבים פשוטים יחסית המחוברים זה לזה ויחד יוצרים את כוח המחשוב הגדול ביותר בעולם. בפברואר 2002, גוגל השיק את תכנית המפרסמים שלו הנקראת אדוורדס (AdWords) באמצעותה יכול כל אחד לפרסם בגוגל עבור חיפושים ממוקדים וספציפיים. תכנית האדוורדס לא הייתה תכנית הפרסום הראשונה מסוגה. כבר היו ברחבי הרשת תכניות פרסום דומות מוכוונות חיפוש כגון אוברטור (Overture). אף על פי כן, תכנית הפרסום של גוגל הפכה לאבן דרך בהיסטוריית הפרסום באינטרנט. מודעות הפרסום לא הוחבאו בעמוד תוצאות חיפוש נידח, אלא הוצבו בעמוד תוצאות החיפוש הראשי – ממש לצדן של תוצאות החיפוש הרגילות. תכנית האדוורדס נמנעה משימוש בבאנרים והתמקדה בפרסומות מבוססות טקסט. (עם השנים חזרה תכנית האדוורדס להשתמש בפרסומות גרפיות ואפילו בפרסומות וידאו). באמצעות שימוש באדוורדס, ניתן היה פתאום לפנות למשתמשי אינטרנט ממוקדים בפחות מ 4 אגורות. הדגש היה על המילה "ממוקד". במילים אחרות – אם אתר מסויים מכר ארונות מטבח, לבעל האתר הייתה האפשרות לפנות לגולשים המחפשים רק ארונות מטבח בעלות של פחות מ10 אגורות לגולש. אם לדוגמא, גולש היה מחפש "רהיטים", מודעת ארונות המטבח הממוקדת לא הייתה מופיעה. ![]() במהלך השנים נוספו אפשרויות רבות למערכת הפרסום גוגל אדוורדס, אולם השימוש הבסיסי בתכנית הפרסום נשאר כפי שהיה כאשר תכנית זו הוצגה בשוק. כיום, כל בעל אתר המעוניין לפרסם ברשת לא יכול להרשות לעצמו להתעלם מתכנית גוגל אדוורדס, בין אם מדובר בקמפיין ענק ובינלאומי של תאגיד גדול ובין אם מדובר בקמפיין מצומצם ומקומי של עסק ביתי. גוגל מרוויחה 50 מיליון דולר ביום (נכון לתחילת 2012) מתוכנית הפרסום שלה והסיבות לכן מגוונות: גוגל אדוורדס מאפשר לכם לפנות ללקוחות שמחפשים את המוצר/שרות שלכם ברגע בו הם מחפשים אותו.
פרסום מפולח וממוקד מאפשר גם לעסקים שאינם מסוגלים לפנות לקהל הרחב בשל תקציב פרסום מוגבל, לפרסם בגוגל ולהגיע לקהל יעד ספציפי וממוקד.
העקרון מאחורי גוגל אדוורדס פשוט מאד:
אין חיוב חודשי מינימלי ב-אדורדס -- רק עמלת הפעלה סמלית בגובה 25 ₪ או 5$ ניתן לבחור מתוך מגוון של תבניות מודעה, לרבות טקסט, תמונה ומודעות וידאו, ולעקוב בקלות אחר ביצועי המודעה באמצעות הדוחות המופיעים במרכז הבקרה המקוון של החשבון. |